Followers


Hari Terakhir Dalam Mac



Assalamualaikum

Lama pulak aku tak update blog ni, maklumla sekarang ni busy bukan kepalang. Tak kisah la.
Kenapa tajuk macam pelik? Abaikan, takda kena mengena pun sebenarnya.

Aku nak cerita sebab aku rasa tak pernah jadi benda macam ni dalam hidup aku.
Harini bangun pagi, jam dalam bilik dah lalok tunjuk pukul berapa entah. Ayah aku gerak suruh mandi. Buat muka tak bersalah je aku tidur balik. Entah macam mana aku boleh fikir harini hari Sabtu. Sekali tengok jam kat handphone terus lompat daripada katil, amik tuala, mandi.

Mandi harini macam biasa la, aku mandi bukan main lama. Yang lama tu bukan mandi tapi termenung. Orang ada wawasan macam tu la. Lepas mandi macam biasa la pakai baju, solat subuh, semua la. Then, waktu lepas breakfast aku teringat lupa nak amik manilacard dalam bilik. Cepat-cepat naik atas amik lepastu nak try la masukkan dalam beg. Disebabkan idea bodoh tersebut memang tak menjadi, aku letak benda tu dekat tepi beg. Konon nak pegang la tu.

Lepastu dah sampai sekolah, macam biasa sebelum masuk kelas, aku ketuk pintu kuat-kuat. Dah letak beg aku duduk. Tengok atas meja member ramai ada manilacard. Baru teringat manilacard aku tertinggal. Rasa macam nak telan nuclear je. Bengang betul, penat-penat aku beli boleh tertinggal. 

Masa pertama, Sivik belajar pasal adat resam ngan pantang larang. Merepek-repek la semua. Sivik pun 35 minit je, first subjek ok la lagi. Second, time Seni. Aku jumpa groupmate aku taktau mana dia dapat manilacard. Alhamdulillah jela. Buat kerja macam biasa. Lepastu PJ, aku ingat minggu ni kumpulan aku punya turn nak present. Penat aku type balik daripada buku sampai dekat 12 malam semalam. Tengok kumpulan lain. Tak kisah la, lepastu kitaorang semua main volleyball. Bola tersangkut celah wayar. Lepastu baling kasut konon boleh jatuh la bola tu, sekali kasut pun jatuh atas bumbung. Sedih.

Time rehat, macam biasa la. Tapi aku minum je sebab aku takut oral English lepas rehat ikut namelist. Dalam kelas aku, nama aku first sebab start huruf A. Aku ambil handout yang aku print tengah malam tadi, try tulis balik point-point penting sambil layan 100plus dalam tin. Rehat pun habis begitu saja. Aku naik kelas, lepas rehat English. Ada oral test. Berdebar jugak.

Aku tertunggu-tunggu nama aku nak dipanggil. Tapi tak kena panggil sebab guna namelist lama. Aku baru dalam kelas tu so takde la nama aku. Tapi semua stok nak majal jerit-jerit nama aku. Cikgu pun panggil dekat depan. Bila dah dekat depan tu, semua yang aku tulis dalam kertas hilang macam tu je. Menggigil aku. Cakap jela apa yang ingat. Cakap accent macam pundek je. Buat yakin jela. Aku buat tajuk 'It is better to be a tall or a short person'. Dah lepas aku cakap, cikgu kasi budak-budak tanya. Ada satu soalan tu tanya, 'Would you like to have a tall or short wife'. Aku tanpa fikir panjang, cakap short wife. Memang tu yang aku suka, nak buat macam mana. Semua gelak gila babi taktau apesal.

Kesah? Kesah jugak sebenarnya. Tapi nak buat macam mana.
Habis English, BM. Sepatutnya BM ni la time aku paling best. Tapi time ni battery aku dah habis. Memang down gila la. Tak semangat langsung. Harini pulak Komsas, cerita dia tak best. Orang yang bentang pun macam nak taknak. Lagi hilang mood aku. Diorang dah habis bentang, cikgu pun takda mood nak mengajar. Aku baca buku Komsas cerita Mat Jenin, taktau macam mana aku boleh tertidur.

Time aku terbangun tu semua orang dah berdiri, aku time tu tengok muka dah basah berpeluh, aku pun berdiri jela. Semua orang tengok aku pastu gelak. Aku duduk buat lek je. Aku buat macam takde benda yang terjadi. Cikgu pun tak marah, aku rasa takda benda nak dikesahkan. Cikgu Science pun bahan aku, dia panggil aku 'Sleepy Azwan'. Ada ke patut? Memang patut pun sebenarnya. Cikgu tanya aku, malam semalam tidur pukul berapa. Aku cakap la 12 lebih, sebab memang aku tidur pukul 12 lebih pun. Cikgu tanya kenapa. Aku explain la yang aku tusyen habis lambat, nak settlekan kerja karja lagi apa semua. Tup tap, dah pukul 12.

Taktau pulak cikgu aku ni jenis memahami, patutla aku bangun lambat. Rupanya semalam aku tidur lambat. Baru aku tau punca semuanya. Then, loceng pun berbunyi. Ada waktu rehat sebelum koko. Aku pun amik Nasi Kerabu aku beli pagi tu, then bawak makan kat kantin. Time aku bukak nasi tu, semua jadi batak. Soalan yang tiba-tiba orang tanyakan kat aku, kenapa nasi ni warna biru. Malas aku nak jawab, aku makan je. Baru aku tau diorang tak kenal nasi kerabu sebenarnya. Tak kisah la, yang penting aku kenyang, aku tak kacau orang lain.

Waktu koko, minggu ni PKBM. Boring sikit la. Sementara nak tunggu masuk kelas tu. Ketua kelas aku cerita apa yang terjadi sebenarnya waktu aku tidur tadi. Rupanya ada kisah disebalik kejadian ni. Ketua kelas aku pun mula cerita. Sebenarnya, waktu cikgu dah masuk kelas, semua dah berdiri. Aku sorang je tidur, semua orang jerit nama aku tapi aku tak bangun. Aku ni tidur lain macam sikit. Lepastu cikgu try kejut, baru time tu aku bangun. Air liur penuh kat tangan, yang aku sangkakan peluh. Patutla semua orang gelak. Serious malu. Lepas ni, pergi mana-mana pun kena facepalm la.

PKBM normal je, amik kertas, lukis-lukis logo, buat yell, balik. Time balik, aku tunggu jugak driver. Padahal dia bawak bapak aku outstation. Aku pun balik naik bas. Bas ni memang supercool walaupun owner bas ni memang fanatik Liverpool. Time naik bas tu, dia pasang lagu 'Like A G6', then dia tunggu orang naik. Tak ramai naik bas tu walaupun bersih dan supercool. Maybe destination lain kot. Bila bas dah start jalan, driver kuatkan radio macam dalam club, rupanya dia ada Free Wired (Full Album Far East Movement). Aku tabik ah driver, dah la tambang 7 kupang je.

Turun je, mood bertukar. Jalan nak masuk ke rumah aku 1.1km. Kalau naik kereta memang tak rasa la. Cuba jalan kaki, perggh. Sebenarnya aku tak kisah pun jalan kaki, apa yang membuatkan aku kisah petang tadi ialah time aku turun je bas, terus hujan. At last, pukul 4, sampai jugak rumah. Harap-harap tak jadi lagi macam ni dalam hidup aku.

Pengajaran: kalau tidur awal, bangun awal, tak kelam kabut, tak jadi masalah.

2 Responses


  1. Amelia on March 31, 2011 at 6:34 AM

    kirenye hari malang erk ?
    yg oral test tu mmg xbole belah..hahaha

  2. Wan on March 31, 2011 at 9:16 PM

    boleh dikatakan camtu la


Leave your comment